Blog

Rendement uit IT na gedegen te adoptie!

Dat de wereld in rap tempo verandert is geen echt nieuws meer. Op digitaal vlak is het vooral hollen, stil staan is geen optie. IT-wise volgen nieuwe technologieën elkaar snel op. Te vaak wordt de eindgebruiker geconfronteerd met een nieuwe manier van werken zonder voldoende geïnformeerd te worden van de voordelen en de beoogden doelen van de mogelijke verbetering. Resultaat: een mislukt traject, desinvestering en dat is jammer, het is namelijk te voorkomen!

Directie en management is enthousiast geraakt van een nieuw product op de markt. Het betreffende product wordt geïmplementeerd en met een paar dagen nazorg moet het allemaal landen op de werkvloer. Ja natuurlijk, als je het niet snapt kun je altijd even bellen. Enkele weken later zien we een prachtige nieuwe IT-oplossing die onvoldoende (niet) gebruikt wordt, gefrustreerde eindgebruikers, want er is weer eens iets nieuws gekocht wat toch weer niet werkt. Daarnaast is het voorheen nog enthousiaste management inmiddels de wanhoop nabij. Niet geheel onbelangrijk is het feit dat de betreffende oplossing niet goedkoop was en het geld zo over de balk gesmeten lijkt.

Dat kan en moet echt anders!!

Voor elke verandering geldt dat wanneer je iets wilt doorvoeren je draagvlak moet creëren bij eindgebruikers. Onder het motto “What’s in it for me?“ is het van belang dat de gebruiker zo vroeg mogelijk wordt betrokken, zogenaamd early adopting. Per slot van rekening wordt je project pas een echt succes als de mensen die er mee werken het ook daadwerkelijk succesvol gebruiken en het rendement zichtbaar wordt.

Succes begint zoals het eindigt: met goede communicatie!

Vanaf het begin je gebruikers betrekken bij de ophanden zijnde verandering verhoogt de kans op goede adoptie enorm. Hiervoor kan uiteraard een communicatieschema worden opgezet zodat het niet bij een eenmalige boodschap blijft. Ken je eigen organisatie en kijk objectief waar in de organisatie je de grootste uitdagingen ziet. Juist daar wat extra aandacht doet wereldwonderen. Organiseer informatie bijeenkomsten waar dialoog mogelijk is. Zorg dat het interactief is, zo geef je de aanwezige het “samen” gevoel en komen de schouders er onder. Betrek een aantal key-users bij de manier waarop in de nieuwe omgeving gewerkt gaat worden en creëer enthousiastelingen die het heilige vuur verspreiden. Maak de mensen deelgenoot van de beoogde doelstellingen en vraag hen wat ze nodig hebben om dat te kunnen realiseren. Beloon ze door incentives op te zetten. Bijvoorbeeld voor diegene die met het leukste idee komt om adoptie nog succesvoller te maken, etc, etc…

Vergeet vooral niet om ook een succesmoment in te bouwen. Hef het glas en toast op de verbeteringen en complimenteer de betrokkenen. Zorg dat je trots bent, dat verhoogt de kan op goede adoptie.

Er is geen draaiboek beschikbaar dat in elke organisatie past!

Elke instelling of bedrijf is anders. Dat betekent dan ook dat de adoptie strategie elke keer weer maatwerk is. De juiste vragen en het juiste voorwerk maken het verschil tussen een succesverhaal of een misser die na korte tijd ergens onder in een bureaulade verdwijnt.  

Laat je hierin goed begeleiden door een bedrijf met kennis, kunde en ervaring. Cliënt ICT Groep is graag je partner om er samen een succes van te maken.

Interesse? Bel me 085 020 00 70.
 

Brochure aanvragen

Wil jij ook de wereld voor blijven? Vraag dan nu de brochure aan. Je ontvangt deze brochure digitaal.

Aanvragen

Afspraak maken

Voor een persoonlijke kennismaking nemen we graag rustig de tijd. Zullen we daarom eerst een afspraak maken?

Afspraak maken

Op deze website worden functionele en analytische cookies gebruikt. Op deze manier zorgen wij dat de website naar behoren functioneert.

Lees meer